Felgi do Twojego Seata. Które będą najlepsze?

02-07-2020 15:46

Kupując w salonie Seata nowe auto, nie będziesz mieć problemów z wyborem odpowiednich felg. Doskonałym doradcą będzie specjalista z salonu Seat, a jeśli wybierasz wyposażenie samochodu w internecie, pomoże Ci konfigurator na stronie dilera. W zależności od modelu auta dowiesz się, jakie felgi najlepiej będą do niego pasować. Natomiast jeśli chcesz kupić nowe felgi, bo stare uległy uszkodzeniu lub po prostu myślisz o odświeżeniu wyglądu swojego Seata, warto wiedzieć, czym kierować się przy wyborze nowych obręczy.

Stalowe czy aluminiowe?

Najprostsze, a zarazem najtańsze są felgi stalowe. Choć nie wyglądają one tak atrakcyjnie jak felgi ze stopów lekkich, mają swoich zwolenników. Wielu użytkowników aut uważa, że są najlepsze dla początkujących, niezbyt wprawnych kierowców. Zdecydowanie lepiej znoszą parkowanie związane z podjeżdżaniem pod wysokie krawężniki oraz za szybko pokonywane dziurawe nawierzchnie. Jeśli nawet dojdzie do usterki, to zdecydowanie łatwiej o jej usunięcie. Stalowe felgi można bowiem wyprostować. Nie jest to zabieg ani skomplikowany, ani drogi. W porównaniu ze stalą zaletą stopów lekkich, do których należy aluminium, jest zdecydowanie większa wytrzymałość. Jednak gdy dojdzie do poważnej usterki felg aluminiowych, konieczne może być spawanie obręczy.

Jakie felgi kupujemy coraz częściej?

Wystarczy spojrzeć na ofertę aluminiowych felg w salonie Seata, by nie mieć wątpliwości, że choć są droższe, to właśnie one budzą większe zainteresowanie kierowców. Znakomita większość użytkowników aut uważa, że są po prostu ładniejsze i są dla samochodu tym, czym dla kobiety jest biżuteria. Aluminiowe felgi to jednak nie tylko względy wizualne. Mają także wpływ na bezpieczeństwo. W jaki sposób? Zapewniają zdecydowanie lepsze chłodzenie tarczom hamulcowym, które dzięki temu zachowują lepsze parametry, zwłaszcza przy bardziej dynamicznej jeździe.

Niski czy wysoki profil?

Jeśli decyzja już zapadła, warto wiedzieć, na jakie parametry zwrócić uwagę przy wyborze nowych felg. Najważniejsza jest ich średnica. Biorąc pod uwagę aspekt estetyczny, dużym powodzeniem cieszą się felgi o dużej średnicy. Zakłada się na nie opony niskoprofilowe. Auto wyposażone w tego typu zestaw kół wygląda niczym bolid z toru wyścigowego. Zapewnia także świetne trzymanie się na zakrętach. W codziennej jeździe duże felgi wraz z niskoprofilowymi oponami mogą się jednak nie sprawdzić. Będziemy czuć każdą dziurę w jezdni, wszak niskoprofilowa opona nie będzie pracowała w taki sposób jak standardowa. Może to odbić się również na trwałości zawieszenia. Duże felgi łatwiej też uszkodzić. Każdy kierowca powinien zdecydować sam, czy bardziej zależy mu na wyglądzie i sportowych aspiracjach, czy na komforcie podróży oraz bezawaryjnej eksploatacji zawieszenia.

Podstawa to parametry

Bez względu na to, na jakie felgi padnie wybór, należy pamiętać o pozostałych parametrach technicznych. Jeśli mają one współpracować z posiadanymi już oponami, obręcze, oprócz odpowiedniej średnicy, muszą mieć także dopasowaną szerokość. Nie polecamy montażu zbyt szerokich felg do węższych opon ani na odwrót. Nie dość, że opona będzie źle pracowała, to również szybciej ulegnie zużyciu. Ważny jest także rozstaw oraz liczba śrub montażowych. Na drogach spotykamy bowiem auta, w których felgi mocuje się na cztery, ale i na pięć śrub. Różnice dotyczą także średnicy otworu centralnego. Te jednak na ogół daje się zniwelować dzięki zastosowaniu pierścienia centrującego. Warto też sprawdzić ET felgi, czyli odległość, jaka powinna być zachowana między powierzchnią felgi a nadkolem. Nieprawidłową odległość można często zaobserwować w chałupniczo tuningowanych samochodach. Stanowczo odradzamy.

Teraz można zająć się już tylko aspektami wizualnymi. Aluminiowe felgi oferowane w salonach Seata czy innych sklepach dzielą się na: pięcioramienne, sześcioramienne, wieloramienne, szprychowe czy typu „mesh”. Jeszcze większy wybór dotyczy kolorystyki. Tu praktycznie nie ma żadnych ograniczeń, co sprawia, że felgi są świetnym podzespołem pozwalającym na personalizację posiadanego Seata.