SEAT-y w wersji FR - gdy lubisz więcej mocy

05-05-2021 13:15

FR jak „frajda”? Zdecydowanie tak! SEAT-y w wersji FR to obietnica wyjątkowych doznań za kierownicą, bo FR to skrót od „formula racing”. Stąd właśnie poszukiwane są przez fanów sportowych emocji.
To właśnie dla nich zarezerwowano najmocniejsze wersje silnikowe. Choć nie epatują nadmiernie przerośniętymi spojlerami i nie zieją zewsząd sportową czerwienią, podczas ruszania po zapaleniu się zielonego sygnalizatora na skrzyżowaniu wielu kierowców potrafią zaskoczyć.

SEAT Ibiza w wersji FR - zwinny i sprytny

Oprócz tego, że dla usportowionej wersji wyposażeniowej popularnego SEAT-a Ibiza zarezerwowano najbogatsze jednostki napędowe o mocy 150 koni mechanicznych, inżynierowie zadbali także, by auto dobrze się prowadziło. Stąd nieco obniżone, a przez to i twardsze zawieszenie w aucie. Dzięki niemu samochód zdecydowanie lepiej trzyma się na zakrętach i daje się prowadzić niczym gokart. Warto pamiętać, że wersja FR w nomenklaturze hiszpańskiego producenta oznacza również najbogatszą wersję wyposażeniową. Stąd seryjne 17-calowe obręcze ze stopów lekkich czy dostępna opcjonalnie tapicerka z alcantary. SEAT IbizaFR został również wyposażony w ledowe reflektory. Podobnie zresztą jest i w przypadku SEAT-a Arona. Zbudowany na tej samej płycie podłogowej SEAT Arona odziedziczył po Ibizie wiele nowoczesnych rozwiązań, takich jak system SEAT Connect umożliwiający zdalne kontrolowanie auta poprzez smartfonową aplikację.

Nowy SEAT Leon FR - styl i moc w jednym

Jeszcze bardziej zachwyca wypuszczony niedawno w wersji FR najnowszy SEAT Leon. Również i tu próżno szukać ostentacyjnych i oklepanych atrybutów „bycia sportowym”. Z zewnątrz z auta usunięto niemal wszystkie świecidełka. Zamiast chromami „eFeRkę” wykończono w metalicznych szarościach. Takie jest obramowanie grilla, takie są też lusterka czy boczne ozdobne listwy. Sportowy SEAT Leon ma za to przeprojektowane przednie zderzaki. Tu nadano im charakteru przy pomocy powiększonych wlotów powietrza. Z tyłu dodano natomiast końcówki wydechów w kolorze szczotkowanej stali. Auto jest też oczywiście obniżone o 1,5 centymetra. Kierując nim, można też włączyć sportowy tryb jazdy. Wówczas nawet 204-konny silnik zacznie jeszcze bardziej ochoczo reagować na wciskanie pedału gazu, a układ kierowniczy nieco się usztywni. W wersji z adaptacyjnym zawieszeniem można też regulować jego twardość od komfortowej miękkości po zadziorną sportową twardość.
Po otwarciu drzwi SEAT-a Leona uwagę zwracają umieszczone na progach podświetlane aluminiowe listy sygnowane logo „FR”. Na pokładzie znalazł się też w pełni wirtualny kokpit, a o wygodę podróżnych dbają bardziej kubełkowo wyprofilowane fotele. W nowym Seacie Leonie zachwyca także wykończona perforowaną skórą oraz ozdobiona pomarańczową nicią wielofunkcyjna kierownica. To auto ma swój zdecydowany charakter, ale dzięki bardzo obszernemu wnętrzu sprawdza się także w roli auta rodzinnego, choć może trochę mniej grzecznego.

SEAT Ateca - zwinny na autostradzie, niezastąpiony na bezdrożach

Najnowszy SEAT Ateca już w podstawowej wersji przykuwa wzrok przechodniów. Czy więc wersja FR może wyglądać jeszcze bardziej rasowo i jeszcze lepiej jeździć? Otóż może i tak właśnie jest!
Uwagę na pierwszy rzut oka zwracają 19-calowe felgi wykonane z aluminium. Podobnie jak w SEACIE Leonie, SEAT Ateca ma też bardziej wyraziście zaprojektowane zderzaki. Boczną linię auta urozmaica natomiast srebrna, ale surowo matowa listwa w kolorze Reflex. Także i w tym modelu nie zapomniano o turbodoładowanych silnikach o mocy 200 koni mechanicznych. Pamiętano również, że FR to najbogatsza wersja wyposażeniowa. Kierowca SEAT-a Ateca nie będzie w stanie o tym zapomnieć, korzystając np. z komunikacji głosowej z asystentką SEAT-a (SEAT mówi do kierowcy głosem kobiety). Wystarczy tylko wypowiedzieć magiczne „Hola hola” aktywujące asystentkę, by zlecić włączenie interesującej stacji radiowej czy wybrać adres, pod który ma zaprowadzić samochodowa nawigacja.
Opcji wyposażenia rodem z klasy premium jest w SEAT-ach FR znacznie więcej. Najlepiej sprawdzić je podczas jazdy próbnej.